Is pantomime de airback van de spreker? Op bezoek bij de Stemcoach.

Workshop Stemgebruik door Mariska Wessel

Seats2Meat Utrecht 26 September 2018.

In de grootste eenzaamheid wordt zelfs een nutteloze stem belangrijk

een bloem op de puinhopen, een klaproos tussen al dat grauw

Clem Schouwenaars

 

Op 26 september komt een groep sprekers van de PSA Holland samen in Utrecht voor een workshop stemgebruik van Mariska Wessel, stemcoach

Voordat we beginnen is er altijd even de smalltalk, hoe gaat het met de boeken die net zijn uitgegeven, welke bijzondere spreek opdrachten heb je meegemaakt. Met een kop koffie in de hand lezen we het gedicht wat hier boven staat op de muur. We zijn nieuwsgierig naar wat er verteld gaat worden en wat we zelf moeten gaan doen, want vooraf werd gecommuniceerd dat het een interactieve avond zou worden.

Na de voorstel ronde wordt duidelijk dat de stem een van de belangrijkste instrumenten is van een spreker. Zonder stem zijn we zelfs werkloos. Daarmee is meteen de toon gezet, dat we er zuinig mee om moeten gaan.

Dan begint Mariska toch echt en meteen wordt duidelijk hoe flexibel je moet zijn als spreker. Na haar eerste zin wordt er vriendelijk gevraagd of de workshop in het Engels kan…  Omdat de aankondiging ook in het Engels was. Mariska dacht er geen seconden over na en maakte de switch. Een wijze les voor elke spreker dat dit kan gebeuren.

We begonnen de avond met een stuk historie en we luisterden naar fragmenten van stemmen die we moesten herkennen. Hoe typerend stemmen zijn, binnen een fractie van een seconde wisten we het als groep. Zo wordt duidelijk dat je stem als het ware de vingerafdruk is van een spreker.  Een stem vertelt eigenlijk alles, of je status hebt, of je zenuwachtig bent, of je krachtig overkomt, of je wilt overtuigen etc.

Het eerste fragment was van Koningin Beatrix. Over status gesproken. Aan de andere kant van het kwadrant horen we een stem die sommige mannelijke deelnemers meteen als sexy en erotisch bestempelen. Namelijk van Katje Schuurman.  Na het horen van de stem van Marc-Marie Huijbrechts is ook duidelijk dat een stem sterke voor- en tegenstanders kan hebben.

Over koninginnen gesproken, we leren zelfs dat Margaret Thatcher stemles heeft gekregen om geloofwaardiger over te komen als staatsvrouw. Er werd gesteld dat ze in haar jongere jaren vaak overkwam als ‘pratend hoofd’.

Dan zien we een filmpje, voor de liefhebbers, van trillende stembanden. Hierdoor wordt meteen duidelijk dat het maar om één ding draait en dat is je adem.  Dat is wat een spreker tot in de puntjes moet controleren, het gebruik van je adem.

Dan is het slechts een optelsom om er achter te komen dat je hele lichaam mee moet doen. Niet alleen om te ademen op de juiste manier, maar ook voor hoe je overkomt. Voor een spreker is het dus goed om daar stil bij te staan. Laag ademen is het devies. Twee deelnemers opperen dat ze een blaasinstrument spelen waar ze dus te maken hebben met de juiste ademhaling.

We sluiten af met de 4 P’s voor je stem:

power, pace, pitch en pause…

Die pauze, het niet gebruiken van je stem is tijdens het praten wellicht het krachtigste wapen van een spreker.

Dus, blijf goed ademen,  pre zen teren…

 

 

 

2
Reageer op dit blog

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Erwin van LunFrowa Schuitemaker Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Frowa Schuitemaker
Lid

Mooi deze weergave van de avond met Mariska Wessel. Blijft belangrijk voor elke spreker om steeds weer aandacht te besteden aan zijn of haar stem. En wat maakt het een verschil hoe je jouw stem inzet. En wat is het een gedoe als je stem even niet doet wat je wilt.

Erwin van Lun
Lid
Erwin van Lun

dus volgende x trombone les?